Menţionez că toate fotografiile de pe acest blog sunt realizate de noi, iar marea majoritate a plantelor sunt fotografiate în propria noastră grădină.

sâmbătă, 18 aprilie 2015

Flori din grădina de primăvară - Zambile

Orice s-ar spune, a venit primăvara! După o iarnă care multora dintre noi le-a provocat destule necazuri, cu polei, înzăpeziri, întârzieri de trenuri.... toate acestea încep să fie uitate. Când primele raze de soare aduc un aer primăvăratic în grădină, ieşim imediat în aer liber. Nu numai pomii fructiferi sau ghioceii vestesc primăvara. Fiecare grădină, are proprii săi vestitori ai acestui anotimp. În grădina noastră după ce gingaşele brânduşe s-au ofilit a sosit timpul ca zambilele ( Hibrizi de Hyacinthus - Orientalis) să le ia locul. Cu parfumul lor seducător începe al doilea val de flori în grădină.
Soiurile "Fondant","Gipsy Queen" şi " Blue Jacke"
Soiurile "Fondant" şi "Yellow Queen"












Zambila"Blue Jacke"
Zambila " Fondant"




























Acum mai bine de 2000 de ani zambila era deja îndrăgită datorită parfumului. Astăzi încântă cu mireasma sa şi străluceşte în diferie noanţe de roz, galben şi violet. În grădina noastră soiurile "Jan Bos", "Fondant", " City of Harrem", "Blue Jacke", "Dark Blue", "Woodstock", "Gipsy Queen", "Yellow Queen" cu flori mari, bătute şi-au deschis rând pe rând florile. În decursul viitoarelor săptămâni, splendoarea cromatică a zambilelor şi a altor plante bulboase va fi înlocuită de florile de vară. Însă nu trebuie să uităm de aceste plante bulboase. În primul rând nu este bine să le dezgropăm, pentru că astfel nu mai au nici o şansă să înmagazineze rezerve de energie în bulbi, cu ajutorul frunzelor. Dacă le scoatem acum din pământ, le depozităm într-un loc uscat şi apoi le plantăm din nou în octombrie, ele ar fi lipsite de putere. De aceea, bulbii se lasă acolo în pământ şi doar tulpinile se taie după ce florile s-au ofilite. Frunzele se păstrează până se usucă şi abia după aceea se îndepărtează. Evitaţi săparea printre plante, pentru că mulţi bulbi se află aproape de suprafaţă şi pot fi deterioraţi. Bulbii care au stat mai mult de patru ani în pământ se dezgroapă în perioada de pauză, adică atunci când frunzele s-au îngălbenit. Dacă există deja rădăcini aeriene, bulbii se înghesuie reciproc şi în consecinţă înflorirea este minimă. De aceea trebuie să separaţi cu grijă bulbii copii de pe planta mamă, după aceea, aşezaţi în pământ cele mai puternice exemplare dintre copii.
Soiurile "Fondant", " Gipsy Queen" şi "Blue Jacke"
Soiurile "Jan Bos" şi "Fondant"
Soiurile "Fondant" şi "Yellow Queen"
Soiurile  "Fondant" şi " Blue Jacke"











Soiul "Red Mixed"
Soiul "Woodstock"






















Înălţime : 15 - 30 cm
Culori: albe, galbene, caisă, roz, roşii, albastre, violet şi alte nuanţe.
Înflorire: din aprilie până în mai, chiar mai devreme unele.
Loc: însorit, sol permeabil, bogat în substanţe nutritive.
Amplasare: în straturi alături de lalele şi narcise. Se pot cultiva şi în ghivece, în casă.
Îngrijire:  se plantează în septembrie - octombrie, la 10 -15 cm adâncime; solul greu se afânează cu nisip. Florile ofilite se taie.
Înmulţire: prin bulbişori 
Soiurile  "Fondant" şi " Blue Jacke"
Soiul " Gipsy Queen" şi "Dark Blue"





















Sfat: Când cumpăraţi zambile alegeţi mereu bulbii foarte mari, cu 16 -17 cm perimetru, pentru că, cu cât bulbul este mai mare, cu atât mai puternică este floarea. 
Soiul "Woodstock"
Soiul "Red Mixed"





10 comentarii:

  1. Am vizitat saptamana trecuta gradina Keukenhof din Olanda, ce parfum extraordinar era acolo de la zambile! Cora, ai ceva experienta cu bulboase de primavara in jardiniere sau ghivece? eu am incercat intr-un an cu un pachet asortat cu de toate din Olanda, instructiuni de pe net si n-a iesit nicio branza.
    Acum mi-am luat de la fata locului bulbi de gladiole ca astea se planteaza primavara, le-am plantat deja in niste ghivece mari, adanci, sunt curioasa ce se intampla de data asta.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Superb! Visez şi eu de ani de zile să ajung în acest parc din Olanda, din păcate mai trebuie să aştept.
      Da, am plantat şi eu cu ani în urmă flori de primăvară în jardiniere. Rezultatul nu a fost prea mulţumitor pentru mine, pentru că nu toţi bulbii au înflorit, chiar dacă i-am ţinut peste iarnă în balcon la rece ( majoritatea au îngheţat). Pentru rezultate bune operaţiunea este destul de complicată. În primul rând, ca să avem zambile, lalele sau narcise, înflorite în ghiveci, trebuie să avem disponibil şi un loc în frigider care trebuie „sacrificat” timp de câteva săptămâni. Florile înfloresc în funcţie de perioada în care se ţin bulbii la rece. În mod normal zambilele se ţin cam 12 săptămâni în frigider după care se mută la căldură . Acestea înfloresc după maxim o lună, dar asta depinde de temperatura şi umiditatea pe care o oferim. Mai există varianta în care bulbii se învelesc în hârtie şi se aşează pur şi simplu în cutia de legume a frigiderului. Numai că este bine de ştiu că temperatura frigiderului să nu coboare sub 0 grade. Cea mai simplă variantă, fară să folosim frigiderul, este cea în care cultivăm zambile direct în ghivece pe care le învelim în folie, ca să nu îngheţe şi apoi le lăsăm peste iarnă în grădină.
      În ceea ce priveşte gladiolele, este altă poveste pentru că ele sunt flori de vară. Acum este perioada lor de plantare. Dacă le uzi regulat sigur o să-ţi înflorească. Atenţie însă, gladiolele sunt iubitoare de soare. Dacă vrei să te bucuri mai multe săptămâni de florile gladiolelor este bine să le plantezi în etape.Eu încă nu le-am plantat. Astăzi era programată această operaţiune. Din păcate aici plouă cu găleata de câteva ore bune.
      Au costat mult bulbii? Eu am dat până la 3 lei pe un bulb. E adevărat că sunt soiuri speciale mai rar întâlnite prin grădini, sau aproape deloc.

      Ștergere
  2. Tocmai am postat pe facebook imagini din Keukenhof cu titlul parafrazat de la tine, din postarea cu Cinque Terre. Mi-a placut gradina, dar nu m-a impresionat, nu mi s-a parut dupa cat renume are. Dupa ce am vazut gradinile si parcurile englezesti vara, greu sa-mi mai placa ceva altceva...
    Bulbii au costat 10 bucati total 2,25 sau 2,35 euro. Dar sunt mai mici decat am vazut azi in piata, cu 3 lei bulbul, astia din Cluj par de vreo 2-2,5 ori mai mari decat cei luati de mine.

    Cu bulbii luati de de Baumax acum cativa ani am facut fix faza cu cutia de la frigider, apoi plantati si tinuti cateva sapt la intuneric in camara. Au iesit in final, dupa lungi asteptari ceva frunzulite, m-am enervat si am plantat altceva peste ele. Dar imi amintesc ca punga aia de bulbi de 3-4 specii asortate in 2 culori, altfel f aratoasa, cu poze multiple, nu avea nici data fabricatiei, nici data valabilitatii. Asa o fi la mesterii olandezi, ce sa zic eu... Ca tocmai am cumparat si niste anghile(tipari) afumate, in vid si la fel, nicio data trecuta pe ambalaj. Astia ne dau noua cel mai abitir cu Schengenul in cap.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dă-mi şi mie te rog un link, că nu găsesc pozele!
      Hm, te înţeleg. Cel puţin pe net imaginile din Keukenhof sunt demenţiale. Acum doi ani Oana de la Călători prin lume a fost şi a scris un material pe Ghiduri Turistice ( aici îl găseşti http://www.ghiduri-turistice.info/ghid-turistic-o-calatorie-virtuala-in-keukenhof ) foarte interesant. Pozele ei mi-au plăcut foarte mult.
      Eu anul trecut am cumpărat de la Lidl bulbi de gladiole foarte mari care nu au înflorit. În schimb de pe un site din Tulcea am comandat vreo 100 de bulbi din mai multe soiuri care deşi au fost foarte mici au înflorit toţi. Am impresia că unele soiuri au bulbii mult mai mici.

      Toţi bulbii de pe piaţă sunt aduşi din Olanda. Din păcate nu toţi sunt de calitate. Eu nu cumpăr decât bulbi de categoria 1 , mari, frumoşi şi sănătoşi. Pe plicurile mele pe lângă instrucţiunile de plantare scrie şi numărul lotului şi că sunt produşi în Olanda.

      La Sibiu în perioada 1-5 mai se va desfăşura Festivalul Grădinarilor, abia aştept să văd ce noutăţi aduc pe piaţă. Anul trecut am cumpărat bulbi frumoşi de begonii şi crini de la ei aduşi din Olanda.

      Ștergere
  3. Aici: https://www.facebook.com/ioana.muresan.31 am postat poze cu gradina Keukenhof si in zilele urmatoare voi pune si poze in detaliu (lalele). Am petrecut vreo 4-5 ore in gradina, suficient s-o parcurg in inttregime si sa vizitez toate pavilioanele. Cel mai mult m-a impresionat soiurile nemaivazute de lalele, aflate in pavilionul central. Aranjamentele din gradina insa nu m-au impresionat, dupa cum ti-am spus, am vazut in Londra mult mai reusite -din punctul meu de vedere. Mirosul de zambile (probabil amestecat si cu alte florale) din gradina a fost extraordinar. Desi imi place sa stau in aglomeratie urbana si locuiesc in centrul unui oras mare si nu ma plang de inconvenientele poluarii, dupa 5 ore petrecute in Keukenhof mi-am simtit mintea neobisnuit de vioaie, limpede, odihnita, o senzatie parca rar cunoscuta.

    La Cluj nu stiu sa existe un festival al gradinarilor. Adevarul e ca nici nu am gradina si doar pt terasa mea cu jardiniere si ghivece, cred ca ma preocup prea mult. Si rezultatele nu-s prea incurajante. Acum, vazand eu la ce performante s-a ajuns in materie de flori artificiale, ma intreb daca superbele jardiniere din Londra, atat de perfecte, nu erau alcatuite (si) din astfel de flori. In primavara asta am inceput sa trisez, spre nemultumirea fiicei mele: am semanat flori de vara in jardiniere, dar am "plantat" in acelasi timp in ele flori artificiale de primavara, pana ies alealalte, naturalele.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am intrat de ieri pe profilul tău de pe facebook dar nu-mi apare nici o poză cu parcul. Ultima postare care îmi apare este cea legată de poza de profil pe care ai schimbat-o de curând! Vezi poate ai setat ca albumul să fie vizibil doar anumitor persoane.
      Sunt curioasă să văd în poze care sunt "soiurile de lalele nemaivăzute" :) Sunt convinsă că după o plimbare prin aceste grădini te simţi într-un mare fel. Nu mă aşteptam să fie suficiente 5 ore pentru vizita acestei grădini, mai ales dacă eşti pasionat de fotografii. Eu mă gândeam să-i aloc o zi întreagă.
      N-am fost în Londra, dar sunt convinsă că nu e vorba de flori artificiale. Păcat că nu ai fost mulţumită de rezultatele din anii trecuţi. Ai o terasă frumoas care s-ar putea aranja excelent. Ce păcat că nu locuiesc mai aproape, că zău, că mă ocupam personal de ea. :) Dar eu zic totuşi să mai încerci.

      Ștergere
  4. Asa-i, m-am prins si eu de 5 minute ca aveam setat sa vad doar eu, m-oi fi jucat cu setarile si nu mi-am dat seama. Vezi te rog acum, tre'sa fie doua postari, ultima cu lalele si anterioara cu imagini din gradina.

    Pai da, daca esti pasionat de fotografie sau de flori (sunt atatea specii deosebite de lalele!) poti sta o zi intreaga. Nu stiu ce sa zic cu jardinierele din Londra, prea erau perfecte! de incercat mai incerc... dar cred ca in primul rand ar trebui sa rezolv cu puricii de pe glicina (exista totusi o minigradina de 1,5mp in curte, in care creste o glicina pe tot calcanul casei de langa) ca se raspandesc pe florile mele si din cauza asta nu pot creste multumitor decat craite si galbenele (sau in amestec cu ele) , am observat ca astea nu le priesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. M-am uitat la poze. Imaginile de ansamblu mă fac să mă urc în avion cu destinaţia Keukenhof :). Cât despre lalele, sincer, am soiuri mult mai deosebite. Nu pot să spun că soiurile pe care le-am văzut în imagini m-au spart.

      Ștergere
  5. Foarte faine culorile, cele galbene si culoarea piersicii mi se par foarte interesante. Eu am doar cateva, ramase de la fostii proprietari, roz, albastru si alb. De curand am vazut unele de un mov profund care mi-au placut foarte tare.
    O sa retin articolul tau pentru ca la toamna trebuie sa le mai raresc. Banuiesc ca aceeasi "tehnica" se aplica si la narcise sau lalele?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Avem două soiuri galbene: Yellow Queen şi City of Haarem. Soiul de culoarea piersicii se numeşte Gipsy Queen. Le-am văzut pe ale tale acum o lună pe facebook. Sunt frumoase, însă au inflorescenţa destul de mică, probabil că sunt bătrâne sau poate aşa sunt soiurile. Ale noastre toate au o inflorescenţă foarte bogată şi fiecare soi miroase altfel, dacă îţi vine să crezi. Din acelea mov nu avem nici noi, dar intenţionez să iau peste 2 săptămâni când are loc la Sibiu, Festivalul Grădinilor.
      Da, e valabil şi la narcise şi lalele. Săptămâna viitoare îmi înfloresc şi mie toate lalelele şi am să scriu şi despre ele.

      Ștergere